Followers

Iklan kejap..hehe

Follow my personal FB

Monday, July 29, 2013

Anak...

Aku nak mintak petua la...kot2 ada sape boleh bg nasihat ke apa yg patut aku buat..

Masalahnye macam ni...

Eusoff dah pandai mengamuk hempas2 badan. Kalau tak dapat apa yang dia nak, dia nangis beria2 sambil hempas2 badan. Pastu die bengkokkan badan ke belakang. Aku risau je pinggang dia terkehel ke ape.. Kadang2 die punya curve tu dah macam cite hantu pun ade. Hehe..

Ok. Aku admit aku mmg penyokong attachment parenting. Tapi not to the extreme la kan... Tapi bila Eusoff dah mula buat perangai macam ni.. Aku cam risau sikit. Takut dia jadi 'mua'. Bila tak di marah, tak di ajar.. Aku takut lama2 dia jadi 'kurang ajar'.

Aku tau.. Umur 8 bulan tu kecik lagi. Tapi aku ade pengalaman la kan.. Budak yg dari kecik tak dimarah, tak di jentik, tak ditegur.. Dengan alasan kecik lagi. By the time budak tu dah umur setahun, setahun lebih.. dia jadi 'mua'. Pantang di tegur, di larang. Tegur sikit, menangis, meraung.. Tu belum dia memukul orang, campak barang2.. Kakak dia pun lebih kurang macam tu. Tak nak dengar cakap orang. Cakap dia saje. Kalau dia cakap A, tetap A lah jugak walau di larang macammana sekali pun.

Bila tengok bebudak tu tetiba aku jadi troma. Aku tak nak Eusoff jadi macam tu... Tapi aku rasa Eusoff takdelah sampai tahap camtu..

Persoalannye.. patut ke aku marah Eusoff sekarang? Kalau ikutkan, aku rasa Eusoff dah faham bila aku marah dia. Bila aku tinggi suara sikit je dia punya melalak dah macam kena dera... Tapi.. macam kesian jugak. 8 bulan..apalah yang dia tau?

Tapi...kadang2 aku rasa kena keras jugak. Sebab Eusoff ni dah nampak tanda2 manja terlebih.. Hello.. Tak macho lah anak bujang duk bawah ketiak mak kan? So kena lah toughen up sikit... Tapi... dia kecik lagi..

See? Dilemma aku nih... Hehehe...

2 comments:

  1. Hehe i xde tips nk bg cz suara i mmg smulajadi garang. I ckp biasa pn org kata marah n garang. Sbb tu agaknye ank i if i heippp, amboi biasa dia tu, dia buak dek je xtkt lgsg. Nangis x. Haha. I babab pn dia mcm xde apa. Mlawan ade jgk. Dia tiru balik i ckp amboi. Tp i pn tkt mcm u ckp tu. sbb i sndri annoy tgk bdk yg buat prangai dpn org wpn mak nye dh jegil bijik mata bagai haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kan??mmgla anak kite lum smpai tahap tu tapi risau tu ttp la ade..tkt anak kite buay perangai camtu.kang org ckp mak x ajar pulak.lg la da ade contoh dpn mata..lagi troma.hehe

      Delete

Countings...

Daisypath Anniversary tickers