Followers

Iklan kejap..hehe

Follow my personal FB

Monday, February 24, 2014

Sotong Masak Kicap Sukahati version Mrs Emme

Resipi sukahati oleh aku kerana tetiba ada geng suruh share resipi plak. Gambar takde. Nanti kalau aku da masak aku share gambar. Tu pun kalau cantiklah rupa Sotong Masak Kicap Sukahati aku tu. Hahahaha... Tolong jangan tanya aku sukatan. Sebab aku masak jenis ikut sukahati. Sukatan pun ikut sukahati. Hehe... Cara masak simple. Setanding lah dengan aku yang tak reti masak ni haaaa... Tapi poyo je nak share2 resipi kan? Kih3...
 
 
Bahan bahan:


Sotong - hiris ikut sukahati.
Bawang besar - hiris bulat/ikut sukahati jugak.hahaha
Bawang merah - kisar
Bawang putih - kisar
Halia - kisar
Cili hidup merah/hijau/cili padi - ikut tahap kepedasan yang diingini
Cili kisar - ikut sukahati nak pedas tak
Daun bawang - untuk hiasan
Susu pekat - sikit je
Blackpepper
Garam
Gula


Bahan2 untuk sos:


Kicap pekat
Kicap manis
Sos tomato/cili
Sos tiram



Cara masak :

1. Tumis bahan2 yang dah dikisar (bawang merah, bawang putih & halia) sampai wangi.
2. Masukkan cili kisar & bawang besar. Tumis sampai garing/bau naik.
3. Masukkan Kicap pekat, kicap manis, sos tomato/cili & sos tiram. Kacau sampai sebati.
4. Masukkan sotong. Tak perlu tambah air sebab sotong akan keluarkan air. Kalau nak letak air pun letak sikit je..
5. Tambah garam & gula sesedap rasa. Garam jangan letak byk2 sebab dah letak kicap tadi.
6. Masukkan blackpepper & 1 sudu kecik (sikit je) susu pekat. Susu pekat tu utk bagi rasa lemak manis. Tapi kalau tak letak pun takpe.
7. Tunggu sampai keluar air (dari sotong).
8. Tutup api. Tabur daun sup.

Tadaaaa!!!! Serious terbaek!! Tak sabar nak masak! Hihi.. :)

5 comments:

  1. Replies
    1. Welcome..sila lah try.resipi xseberapa je pun.kalau sedap sila bgtau.hihi..

      Delete
  2. wehhhh...kecur liur.. pakkal xde sotong kt umah..kalo x, mmg aku buat..hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aaahhh!! Engkorang la gi cite psl mknn kt whatsapp plak..
      aku ni dalama nak mkn sotong kicap ni lg la terliur padahal sndiri taip resipi tu.hahahah.. ;p

      Delete

Countings...

Daisypath Anniversary tickers